De Kerkuilen worden geringd. - Reisverslag uit Testelt, België van Suzan en Ton Stadt - WaarBenJij.nu De Kerkuilen worden geringd. - Reisverslag uit Testelt, België van Suzan en Ton Stadt - WaarBenJij.nu

De Kerkuilen worden geringd.

Door: SuzanenTon2012

Blijf op de hoogte en volg Suzan en Ton

07 Juni 2012 | België, Testelt

Na een frisse nacht en af en toe een regenbuitje, hebben de weergoden het s'ochtends goed met ons voor. Om 7.30 uur wordt het droog en kunnen we de rugzakken droog inpakken. Wanneer we om 09.00 uur op pad gaan is de lucht grijs, maar de zon breekt al snel door, waardoor ook de temperatuur stijgt. Vesten uit. We lopen vandaag voornamelijk door bossen en volgen diverse watertjes, zoals een stroompje met de naam "Wimp" en een riviertje "Grote Nete".
Volgens ons is vissen volkssport nummer 1 in België, want we passeren heel veel visvijvers. Ondanks dat we door de bossen lopen komen we toch een uitspanning tegen met de bijzondere naam "Mie Maar". Heerlijk op het terras genoten van een kopje koffie. Het is fantastisch wandelweer en een prachtige dagetappe. We passeren alweer een abdij, deze keer de Abdij van Averbode, die bekend is om zijn boekdrukkunst.
Even verderop is een groot recreatie gebied, waarvan de camping nog gesloten is. Na een korte rustpauze lopen we door naar Testelt, waar we een overnachting hebben geregeld in "Hoeve Beemden". Vlak vóór het dorp Testelt vragen wij voor de zekerheid nog even de weg aan een man, die zijn hondje aan het uitlaten is. Hij wijst ons de weg en laat ons de groeten doen aan de "kasteelvrouwe", waar hij vroeger de boekhouder van was. Ik meen dat hij dat "de facteur" noemde. Even later kwamen wij aan bij "Hoeve Beemden".
In België noemt men het een Kasteel, maar wij zouden het eerder een Herenhuis willen noemen. Maar mooi is het.
Omdat de wandeling van vandaag maar 19 km was, komen we daar al om 14.00 uur aan.
Het is geen enkel probleem, dat we zo vroeg zijn en we mogen meteen naar de kamer. Heerlijk, wat is een douche toch heerlijk na een wandeling.
We hebben ons net opgefrist, als er op de deur wordt geklopt. Of we beneden willen komen, want de uilen worden geringd?? Het dialect wat ze hier in de streek spreken is voor ons soms lastig te begrijpen. De vraag drong niet direct tot ons door, wat bedoeld wordt. Maar nu verwachtten wij het niet (we hadden geen uilen in een kooi gezien). Wij gingen nieuwsgierig naar beneden.
Wat bleek: in het torentje op de zolder komt elk jaar een kerkuil broeden. In België bestaat er een Kerkuilen Werkgroep. Zodra een uil ergens is gaan nestelen, worden deze heren (het zijn er maar 2) geïnformeerd. Zij komen dan tussen de 6 tot 8 weken later om de jonge uilen te ringen.
De uilen zijn makelijk te pakken, omdat ze overdag slapen. Er zaten 5 jongen in het nest. Eén van 6 weken, die nog helemaal in de witte donsveren zat en de oudste van 8 weken, die al de prachtige tekeningen van een kerkuil had en goed vast gehouden moest worden, omdat hij waarschijnlijk al kon vliegen. Aan de tekening is te zien dat dit een vrouwtje was, van de andere 4 was dat nog niet te zeggen. Na het ringen worden de dieren weer teruggezet in het nest en slapen ze rustig verder, werd ons verteld. Van de moeder is geen gevaar te vrezen, omdat die, zodra de jongen zijn geboren, ergens anders gaat slapen, en alleen terugkomt om de jongen te voeden totdat ze zijn uitgevlogen.
Wat een mooie ervaring. Een cadeautje om dit mee te mogen maken.
Het begint te regenen. Wij naar de kamer, waar we bezig waren met ons wasje. Ton heeft gevraagd of we een waslijn mochten spannen, maar dat hoefde niet. We konden de was aan mevrouw geven, dan deed ze het wel even in de "droogkast", oftewel de wasdroger. Zo'n aanbod nemen we graag aan. De was werd even later overhandigd aan een bediende.
Aan het eind van de middag is de regenbui over getrokken en lopen we even naar het dorp. Dat is niet zo ver. Bij het station een uitspanning aangetroffen, waar we even wat gaan drinken. Even later maken we ons rondje af en via een nieuwbouwwijk komen we weer bij de Hoeve uit. Op tijd om aan tafel te kunnen. We krijgen een heerlijk diner voorgeschoteld, met een goed glas wijn erbij. Onze was lag keurig gevouwen op ons te wachten. En morgenochtend zou er om 8.15 uur een ontbijt met verse broodjes op ons wachten.
Nadat we nog even de route voor morgen hebben door genomen gaan we lekker slapen. Het was weer een superdag. De weerberichten gaven voor vandaag 21 graden aan, maar wij denken dat het warmer is geweest. Maar met de schaduw van de bomen en af en toe een fris windje, was het geweldig.